Menu

Social Media en internet marketing

april 6, 2016 - Business / Marketing and Advertising
Social Media en internet marketing

Social Media lijkt steeds belangrijker te worden in de online wereld en daardoor dus ook voor internet marketing. Dus binnen internet marketing, ook wel online marketing genoemd wordt de rol van Social Media steeds groter. Eigenlijk volledig begrijpelijk door het enorm hoge aantal gebruikers van de verschillende Social Media platforms. Enkelen hiervan zijn onder andere Facebook, Twitter, LinkedIn, enz. De kracht van Social Media zit hem in het gevoel van “onpartijdigheid”. Wanneer een vriend je iets aanbeveelt, moet het wel goed zijn, dit in tegenstelling tot advertenties en dergelijke. Het is niet voor niets dat Facebook sinds kort ook open is voor het bedrijfsleven. De vraag tot op de dag van vandaag is nog steeds, wat is de echte commerciële waarde van Social Media in B2B? Net als bij andere internet optredens is bij Social Media marketing, als onderdeel van internet marketing, en blijft content marketing essentieel. Zonder goede en relevante content geen nieuwe bezoekers en zullen bestaande bezoekers langzaamaan weer verdwijnen. Het behouden van bestaande bezoekers is van belang voor de continuïteit en groei van bedrijven.

Wat is Social Media marketing

Voordat Social Media marketing ingezet werd zoals het nu gebeurt (overigens zal dat de komende jaren continue evalueren en wanneer de echte commerciële waarde gezien wordt, zal er mogelijk zelfs een revolutie uitbreken), werd er zeer veel gebruik gemaakt van pop-up advertenties. Omdit dit absoluut niet doelgroep gericht was en daarbij ook irritant werkte, kwamen er al snel pop-up blockers, hiermee werden de “kostbare” advertenties onderdrukt. Sinds 2004 ontstond de eerste aanzet van een soort Social Media platforms. Vanaf 2006 werden die steeds meer gebruikt om op gebruikersgroepen en doelgroep gerichte campagnes te implementeren. Enkele jaren daarna ontstond de mogelijkheid elkaar over producten en diensten te informeren en aan te raden Het gevolg daarvan was het “liken”, “sharen” en dergelijke. Dit nieuwe fenomeen werd viral marketing genoemd. Dit was eigenlijk het virtuele alternatief voor mond-op-mond reclame. Deze vorm van “adverteren” is en blijft het sterkst. Belangrijk voor viral marketing is te weten dat door mond-op-mond reclame ook een naam (reputatie) eenvoudig kapot gemaakt kan worden. Het mes snijdt in deze aan twee kanten, dus voorzichtigheid is belangrijk. Reputatie Management is een belangrijk onderdeel van Social Media marketing.

(Social) internet marketing vroeger

Het eerste en eigenlijk nog steeds bestaande succes voorbeeld is Hotmail, deels vervangen door Outlook, maar in principe nog steeds hetzelfde. Midden 1996 begon Hotmail als eerste met gratis webmail diensten, eind van het jaar had Hotmail al 500.000 gebruikers. Hotmail voegde een beschrijving en een link toe aan de “handtekening” van iedere verzonden mail om nieuwe gebruikers over te halen gebruik te gaan maken van de Hotmail diensten. Daar dit leek op een advies van de zender zelf (“mond-op-mond-reclame”), werd dit als aanbeveling gezien en eenvoudig overgenomen. Hierdoor had Hotmail een jaar later 8,5 miljoen gebruikers. En dit zonder kosten voor Hotmail en de gebruikers. Het verdienmodel van Hotmail was eenvoudig, er werd betaald voor advertenties en hoe meer gebruikers, hoe meer views, hoe meer inkomsten. In 1998 had Hotmail al meer dan 12 miljoen gebruikers. Microsoft kocht het bedrijf, een kleine 2 jaar na oprichting, voor 400 miljoen USD. Voor dit bedrag kocht Microsoft de toegang tot een gigantisch klanten potentiaal. Hotmail is het eerste voorbeeld hoe, soms eenvoudig en voor weinig kosten, internet marketing (eigenlijk met behulp van het toen nog niet bestaande begrip “viral marketing”) kan leiden tot een serieus succes en enorme omzetten.

https://www.zipzoo.nl